6 leggyakoribb hiba a logisztikában, amit ne kövess el!

A Logify szakértői készítettek egy gyors összefoglalót a webshop logisztikában leggyakrabban elkövetett 6 hibáról.

1. Túl kicsi vagy túl nagy raktár

Az egyik leggyakoribb hiba a túl nagy raktár bérlése. Természetesen minden webshop tulajdonosnak az a célja, hogy az értékesítés volumene folyamatosan növekedjen, amihez nagy raktárra van szükség a készlet tárolására. De probléma lehet, ha az értékesítési előrejelzések túl optimistának bizonyulnak, és a cégnek fizetnie kell olyan helyért is, melyet nem tud kihasználni.

Természetesen ugyanilyen könnyű ellenkező hibát elkövetni, azaz kisebb raktárt bérelni. Figyelembe véve a vállalkozás méretét az adott pillanatban, egy kisebb hely bérlése lehet megoldás, de hosszú távon ez folyamatos mérlegelést igényel és lépéskényszert eredményezhet. Egy kis raktárt az adott cég gyorsan kinőhet. Az új raktár megtalálása a teljes árukészlet átköltöztetése rendkívül sok időt és energiát vesz igénybe. 

Jogos a kérdés. Milyen hely lenne megfelelő? Egy olyan vállalkozás esetében, amely nem egyszerűen méretezhető (és ez különösen igaz az e-kereskedelemre), érdemes megfontolni a logisztika kiszervezését. Ha egy harmadik félre bízod a készleted kezelését, annyi helyért fizetsz, amennyire vállalkozásodnak szüksége van.

2. Káosz és az eljárások hiánya

Ha egy webshop tulajdonos nem nagyüzemi tevékenységet folytat, akkor könnyen kialakíthatja azt a rendszert, ami a saját készletének tárolására, a megrendelések csomagolására és a szállítás megszervezésére vonatkozik. Egy következő lépés ha már kollégákat tudsz alkalmazni, akik helyetted vagy melletted dolgoznak. A raktárban dolgozó személyzet hamar kialakíthatja a saját kis rendszerét, szabályait „mi hol van”. Ez a fajta tudás azonban nem alapul semmiféle stratégián, és ha valaki megbetegedik vagy szabadságra megy, akkor hirtelen nagy problémák léphetnek fel.

Az általános káosz a raktárakban nagyon gyakori probléma, ezért érdemes olyan logisztikai szolgáltató segítségét igénybe venni, aki rendelkezik tapasztalattal és know-how-val az ügyfelek termékfolyamatainak hatékony megszervezésében – a készlet kezelésétől  kezdve, az erőforrások megszerzésén át egészen a megfelelő infrastruktúra kialakításáig.

Rendkívül hasznos egy olyan szoftver használata is, amely egyedi kódot ad a termékeknek, majd „megjegyzi” annak helyét, mennyiségét és akár a lejárati dátumot vagy bármilyen releváns információt.

A Logify saját fejlesztésű szoftverének köszönhetően ügyfeleink akár otthonról, a karosszékben ülve, valós időben nyomon követhetik a megrendeléseik állapotát, a visszáru mennyiségét, raktárkészletük alakulását, a bevételezések idejét.

3. Ismeretlen szabályozás

Egy másik gyakori probléma az ismeretek hiánya a vállalkozásra vonatkozó jogi rendelkezésekről. Egyik ilyen hiba lehet a higiéniai és az egészségügyi követelmények nem betartása.

További problémák merülnek fel, ha a fiatal vállalkozók nincsenek tisztában az alvállalkozókra, azaz futárcégekre vonatkozó panaszok kezelésével és elhanyagolják jogaik érvényesítését. 

4. Drága csomagolás

Sokan nem kalkulálnak előre a csomagolás miatt keletkező kiadásokkal. Jelentéktelen költségnek tartják, pedig ha összeszámoljuk, hogy mi minden kell egy termék kiküldéséhez (doboz, esetleg fólia, térkitöltő, ragasztószalag) rájövünk, hogy nem elhanyagolható költségről van szó.  

A csomagolóanyagok árai között nagyon nagy eltérések lehetnek, illetve számolnunk kell azzal is, hogy csak nagyon nagy tételben tudjuk beszerezni. Ráadásul nem mindig elegendő egy fajta csomagoló anyagot megvásárolni, mert például ha többféle terméket értékesítünk, akkor előfordulhat, hogy az egyiket buborékos borítékban szeretnék kiküldeni, a másikat futárzsákban, a harmadikat karton dobozban. Ezekből általában a min. rendelési mennyiség 100- 100 db.

Mindezek ismeretében egy alacsony árrésű terméknél jól át kell gondolnod, hogyan tudod a legoptimálisabban megoldani a csomagolást és maradjon a terméken árrésed.

Logify tipp: alacsony árrésű termékeknél csak személyes átvételi lehetőséget ajánlj vásárlóidnak.

5. Nincs elég vagy túl sok az alkalmazott

Egy kiemelt szezonra való felkészületlenség gyakran azzal jár, hogy a tulajdonos a nap 24 órájában csomagol. Ez az az idő, amelyet a marketingre és üzletfejlesztésére lehetne fordítani!

Ellentétes, ugyanakkor ugyanolyan megterhelő helyzet lehet a túlzott befektetés, vagyis túl nagy csapat alkalmazása azzal a feltételezéssel, hogy hamarosan sok munka vár rájuk.

Ezenkívül gyakori hiba, hogy a webáruház tulajdonosa nincs felkészülve olyan váratlan helyzetekre, mint járványhelyzet a munkahelyen, a számítógépes rendszer összeomlása vagy hosszabb áramszünet. Ezek az esetek megbéníthatják a cég napi működését.

6. Hiányos vagy nem megfelelő informatikai rendszer

Kisvállalkozás működtetésekor gyakran a webáruház tulajdonosoknak nincsenek erőforrásaik az informatikai rendszerekbe való befektetéshez. Esetenként még indokoltnak is tűnhet ez a döntés, ha az adott  üzleti méret nem igényli a folyamatok automatizálását. Idővel azonban a fejlesztések hiánya negatív hatással lehet az üzletre.

A termékek egyedi cikkszámmal történő azonosításának és nyomon követésének hiánya gyorsan hibákhoz vezethet, ami előbb vagy utóbb biztos ráfizetéssel jár.

Ráadásul az elégtelen informatikai rendszer nem teszi lehetővé az integrációt az e-kereskedelmi platformokkal, ami késlelteti az információk továbbítását – különösen azoknak az ügyfeleknek, akik várják a csomagjukat.  

A fent említett példák sajnos gyakoriak, különösen azon e-kereskedelmi szolgáltatók esetében, akik még csak most indulnak. Ezért érdemes megfontolni már a kezdetek során egy logisztikai partnerrel való együttműködést, hiszen neki ez a szakterülete.

Számtalan előnnyel jár, ha kiszervezed logisztikádat, erről ITT olvashatsz.

És miért válaszd a Logifyt logisztikai partnernek? ITT foglaltuk össze.